Παιδικό Ιχνογράφημα

EvrimatheiaΤο παιδικό ιχνογράφημα είναι ένα από τα βασικότερα μέσα που χρησιμοποιούν οι ψυχοθεραπευτές παιδιών και οι παιδοψυχολόγοι για να μπορέσουν να κατανοήσουν και να υποστηρίξουν ψυχολογικά τα παιδιά που καλούνται να βοηθήσουν. Τα σχέδια που το παιδί δημιουργεί, μέσα στο πλαίσιο της θεραπείας του, είναι συχνά πολύ διαφορετικά από αυτά που θα απευθύνει στους γονείς του ή στους δασκάλους του. Αυτό συμβαίνει γιατί το παιδί γνωρίζει, βαθιά μέσα του, πως τα σχέδια που δημιουργεί κατά τη θεραπεία του θα «ερμηνευτούν» μέσα στη θεραπευτική συμμαχία παιδιού-θεραπευτή και θα το βοηθήσουν να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του. Το παιδικό ιχνογράφημα επομένως μπορεί να μας δείξει τους φόβους και τα άγχη του παιδιού αλλά και τα δυνατά σημεία της προσωπικότητάς του.

Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε ψυχολόγους, νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές αλλά και σε γονείς και σε όσους ενδιαφέρονται να κατανοήσουν περισσότερο τον ψυχισμό των παιδιών και να διερευνήσουν τον «κόσμο» των παιδικών σχεδίων.

Διάρκεια σεμιναρίου: 8 ώρες

Στόχος του σεμιναρίου:

  • Η κατανόηση του θεωρητικού υλικού μέσα από πολλά παραδείγματα σχεδίων παιδιών από την επαγγελματική πορεία της εισηγήτριας.
  • Κατανόηση του τρόπου ερμηνείας του παιδικού ιχνογραφήματος μέσα από βιωματικές ομάδες και ομάδες εργασίας των συμμετεχόντων.

Πρόγραμμα του σεμιναρίου:

Σάββατο 16/03/2019, Ώρες: 11:00 πμ – 3:00 μμ
Πρώτο μέρος:

1. Οι πρώτοι πειραματισμοί στο χαρτί: η αξία των πρώτων «μουντζούρων»
2. Η εξέλιξη του παιδικού ιχνογραφήματος καθώς το παιδί μεγαλώνει
3. Χρήσιμες έννοιες της ψυχαναλυτικής θεωρίας για την κατανόηση του παιδικού ιχνογραφήματος

α. Όνειρο και ζωγραφική (S. Freud)
β. Το έκδηλο και το λανθάνον περιεχόμενο του παιδικού σχεδίου (Μ. Klein)
γ.Το χαρτί ως «μεταβατικός χώρος» ανάμεσα στην εσωτερική και εξωτερική πραγματικότητα του παιδιού (D. Winnicott)

Δεύτερο μέρος:
Το παιδικό σχέδιο ως «καθρέφτης» του παιδικού ψυχισμού: Τα προβολικά τεστ και η χρήση τους στη διάγνωση και στο θεραπευτικό σχεδιασμό.

1. Ανάλυση των χρωμάτων και της ποιότητας των ιχνών.
Ανάλυση περιστατικού: Το σχέδιο ενός παιδιού με κώφωση.

2. Το τεστ du bonhomme (το τεστ του ανθρωπάκου)
Οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε ομάδες εργασίας και με την εποπτεία της εισηγήτριας θα δουλέψουν πάνω στην ερμηνεία σχεδίων παιδιών με δυσκολία στη διαχείριση του θυμού, με κοινωνικές φοβίες και με έντονο άγχος.

3. Το τεστ σπίτι-δέντρο-άνθρωπος
Ανάλυση περιστατικού: Το σχέδιο ενός παιδιού με δυσκολία στον αποχωρισμό.

4. Το σχέδιο της οικογένειας
Ανάλυση περιστατικού: Ένα παιδί μπροστά στο διαζύγιο των γονιών του.

5. Το σχέδιο της φανταστικής οικογένειας
Η διαφοροποίηση του φύλου και των γενεών μέσα από τα σχέδια εξάχρονων παιδιών.

6. Το σχέδιο της ζωόμορφης οικογένειας
Ανάλυση περιστατικού: Το σχέδιο ενός κοριτσιού με καταπιεστικούς γονείς.

7. Το D10
-Ανάλυση περιστατικού: Το σχέδιο ενός κοριτσιού με άγχος για τις πανελλήνιες
-Ομάδα εργασίας όπου οι συμμετέχοντες θα αναλύσουν με την καθοδήγηση της εισηγήτριας το σχέδιο ενός αγοριού με δυσκολία αποδοχής της αναπηρίας του (κώφωση).

8.Τ εστ de la dame de Fay:
Ανάλυση περιστατικών παιδιών με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες.

ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ:

 

«Φτιάξε μου ένα παραμύθι»: Κατανόηση του παιδικού ιχνογραφήματος μέσα από τα παραμύθια των παιδιών.

Κυριακή 17/03/2019, Ώρες: 11:00 πμ – 3:00 μμ

ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΕΡΟΣ:

Το τέταρτο μέρος του σεμιναρίου είναι δομημένο έτσι ώστε να ευνοήσει τη συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων σε θέματα που μπορεί να τους έχουν απασχολήσει στην πρακτική τους με παιδιά:

1. Μέσα από την μελέτη σχεδίων παιδιών με αυτισμό, θα συζητήσουμε το ρόλο που το παιδικό ιχνογράφημα μπορεί να διαδραματίσει στην εκπαιδευτική διαδικασία.
2. Το «άγχος καταβρόχθισης», η «ψυχωτική παντοδυναμία» και η «απουσία ορίων μεταξύ εσωτερικής και εξωτερικής πραγματικότητας» μέσα από σχέδια παιδιών με ψυχωτικές διαδικασίες σκέψεις.
3. Το σχέδιο παιδιών με σύνδρομο Down: «Γιατί δεν μοιάζω στη μαμά μου; Εγώ μπορώ να κάνω παιδιά;» ερωτήματα που αναδύονται μέσα από τα σχέδια ενός δεκαπεντάχρονου κοριτσιού.
4. Η προβληματική των σχεδίων παιδιών που έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση: η ευθύνη της ερμηνείας και της παρερμηνείας του παιδικού ιχνογραφήματος, συζήτηση πάνω στα ηθικά και στα νομικά θέματα που προκύπτουν.

Εισηγήτρια: Γεωργία Λεμπέση, Ψυχολόγος, Παιδοψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια

Η Γεωργία Λεμπέση γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Τέλειωσε το τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Εξειδικεύτηκε στην κλινική ψυχολογία παιδιών και ενηλίκων στη Γαλλία πραγματοποιώντας το Master 2Recherche (DEA) Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας του Πανεπιστημίου Lumière – Lyon 2 και έπειτα το Master 2 Professionnel (DESS) Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας του ίδιου πανεπιστημίου. Από το 2009 είναι υποψήφια διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Denis Diderot – Paris 7.

Έχει μεγάλη εμπειρία στην ψυχοθεραπεία παιδιών καθώς και στην ατομική ή ομαδική ψυχοθεραπεία εφήβων και ενηλίκων. Έχει συνεργαστεί με δημόσια και ιδιωτικά πλαίσια ψυχολογικής υποστήριξης παιδιών και ενηλίκων στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στην Αθήνα. Είναι ιδρυτικό μέλος της «Ακαδημίας Ποίησης και Παραμυθιού» και έχει εκδόσει μια συλλογή με δικά της παραμύθια.

Κόστος: 

Για εκπαιδευτικούς & Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας: 65€
Για Φοιτητές (passo) και ανέργους (κάρτα ανεργίας): 50€

Τόπος διεξαγωγής: Αυγής 55 και Μπιζανίου 1, Νέο Ηράκλειο (ισόγειο)

Στοιχεία σεμιναρίου

Έναρξη 16-03-2019 11:00
Λήξη 17-03-2019 15:00
Χωρητικότητα 25
Λήξη εγγραφών 08-03-2019
Τιμή ατόμου Κατόπιν επικοινωνίας
Διοργανωτής Ευρυμάθεια
Εισηγητής Γεωργία Λεμπέση
Τόπος διεξαγωγής Κέντρο Ευρυμάθεια
Πόλη Αθήνα
Μοιραστείτε αυτό το σεμινάριο:
© 2024 Digital Ideas